Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, December 17, 2010

The Making of Baby 2: Part 2: 8 biji telur masak

Teringat masa pregnancy ku yang pertama dulu. Beberapa hari sebelum aku tau aku pregnant, aku telah membantu office mate aku mengangkat benda-benda berat dan juga mengalihkan almari. Tak teringat pun nak be cautious lah kan. Masa tu baru 2 months after laparascopy aku tuh. Kalau tak silap aku few days after that sepatutnya period aku datang tapi lambat. So aku memang suspect something is going on since period aku takpernah pun lambat malah semakin awal setiap bulan.

Baru lambat beberapa hari aku dah excited...Of course la kan...Kadang-kadang aku tak faham kenapa ada orang boleh tak sedar yang diorang pregnant. Takkan tak perasan period lambat kot? Ke memang jenis cycle yang lambat ataupun irregular period. Itu aku bleh terima la. Tapi kalau yang period dah lambat tapi masih tak sedar pregnant tu aku tak paham jugak. Lantak kau lah kan...Masa lunch time kat office aku cepat-cepat je keluar gi beli pregnancy test kit. Beli 2 tu okay. Takut-takut satu tu error ke ape ke. Hehehe...

First time aku test masa kat office. Fuh memang tak sabar nak tau. Yup of course it had 2 bars. Kalau tak silap the next day kat rumah aku test lagi and still, positive. kalau tak silap aku beli lagi test kit 2 kotak kot. Hahhahaa.. Memang nak betul-betul test banyak kali ni sebelum gi jumpe gynae. All positives! Yess I was pregnant!!

Then, with hubby aku gi jumpe gynae aku, Dr. Menon. Dr. Menon pun tekejut jugak sebab he didn't expect it was really fast, after 2 months laparascopy I could get pregnant. Die buat vaginal scan and confirmed aku memang pregnant at that time. Lupe lak berape weeks. 5 weeks kot. Then Dr. Menon kasi jab (aku lupe nama die), something untuk prevent miscarriage since aku pernah bagitau my eldest sister ada masalah miscarriage quite a few times. He also pescribed jab for another few times, once every 2 days ke 3 days aku lupe. Jab ni aku bleh buat kat other clinic lain. Alhamdulillah everything went well along the way except when I was 5 months pregnant, there was something happened to my bump......huhuh nanti aku cerita kisah ni at other entry.

Ni masa aku pregnant dulu. Tak ingat berapa bulan. 6 or 7 months kot?

Ni plak pregnant 8 bulan ok. Aku ikut hubby gi nitestops kat HongKong!
My last travel before deliver! Hehehhe...
Oh by the way, perut aku memang tak besar.

Si kecik aka RAIS DASUKI a few minutes after born.
He was at 2.85kg.

...................................................................................................


So I've taken my first round of Clomid. Then pegi jumpe Dr. Menon lagi coz he wanted to do some scans to find out my body reaction to the pills. To my surprise, I've produced 8 eggs!! 8 eggs I tell you!! Huh, macam banyak giler la kan....4 at each ovary. Semangat berkobar-kobar ni nak pregnant. Kalau diizinkan Tuhan, bleh dapat twins ni... yelah 8 telur ambik kau! Ko ade?? Hahahaa..

Langkah seterusnya ialah of-course-you-know-what. Dr. Menon kasi 3 dates for the most best days for us to of-course-you-know-what.

Dr. Menon set the next appointment for us in case we got pregnant. And in the same time he pescribed another 2 sets of Clomid to be taken for two months time in case not pregnant aka I got my period.

So, now what do you guess? Do I got pregnant? If I do pregnant, do I pregnant with twins?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
See you in Part 3!

10 comments:

  1. haha...cant wait! b4 i tau pregnant 1st son, siap main bandminton ok.

    ReplyDelete
  2. nice blog!~ baru perasan...cepat2 cerita seterusnya, nak baca...

    ReplyDelete
  3. wah, saspennya! i guess u're expecting twins! ;)

    ReplyDelete
  4. hi, good luck to you, 8 eggs, bestnya! I went to Dr.Menon ystday, and he said I ada PCOS, cysts in the ovaries, and he suggested lapo. Sedih I dengar, nak kena surgery pelbagai to get a baby, sedangkan my friends kiri kanan senang je dapat baby :( You got pregnant 2 months after lapo yer? You are very lucky. Ni i tgh pikir2 nak buat lapo ke, take clomid first ke, take FSH injections. Hmmmm

    ReplyDelete
  5. As: huhu...nanti sambung cerita...

    Awan: Keep reading kays!! =))

    Ween: Sila tunggu....! Heheehe

    Anon: Kan...both of us memang susah get pregnant. Macam2 je cara nak lalui untuk get pregnant. I think u shud follow Dr. Menon's suggestion. Itulah ramai my frens and relatives senang gile nak pregnant. takpayah habis duit banyak pun. Kite plak dahlah kene kire time subur betul-betul dan sebagainya...memang bleh buat stress. Bile dah stress lagi susah nak preggy kan... Anyway tu semua dugaan Tuhan. No other choice, kene berusaha lebih drpd org lain. Yes, alhamdulillah 2 months after lapo dulu i terus pregnant. kali ni pulak tunggu next story i wether i get pregnant with Clomid or not. Hehehe...

    ReplyDelete
  6. :) just a silent reader interested to comment on this topic.

    well, i guess u r pregnant no.2 now? congrats..if blom, insyaAllah cuba lg :)

    well, just nak share with u on my experience on clomid too.alhamdulillah, i concieved after 1st try ambik clomid :)

    Dear anon, i pun ade pcos.well,as for me my gynae advice to lose weight.so after losing few kgs for 4-5mnths, she gave me clomid.Alhamdulillah lekat jugak akhirnya :) good luck to u.

    -nur

    ReplyDelete
  7. comelnya rais dasuki. macam nama jepun lak. hehe


    p/s tak link blog kitewww punnn

    ReplyDelete
  8. Nur, wow, first try with Clomid dah success? Lucky you. Maybe your PCOS is not severe?

    I don't have a weight problem. Im 49kgs, and my height is 158cm.

    I wonder if I shd try Clomid for one month first before doing lapo. Hmmmm...........

    -Anon #1-

    ReplyDelete
  9. nur: wah untung ek 1st time try terus preggy. sorry to ask but berat u berape? kene turunkan berat sampai berape?

    anon: berat n tinggi u lebih kurang i lah. dr menon dulu penah cakap, up to i la kalau i memang nak cepat2 sgt dpt anak, terus je buat lapo, kalau tak, try with clomid. so its up to u, if ure not in a rush, why not try clomid first.

    ReplyDelete
  10. :) dear anon n wedy,

    pls note that my 1st clomid tu after 5months treatment.gynae x bagi immediately after 1st check up.

    fyi, i 1st time concieved 2months after nikah but miscarriage masa 16weeks..so dh try for 1yr tp xde rezeki jugak..only then i jumpa gynae and found out i ade pcos.

    since i gain quite alot in a year (+ 15kg!!) doctor said pcos pun ade kena mengena dgn weight.and the weight prob. is also making my period irregular.so she advised me to lost weight and at the same time makan metformin.after 5months on metformin n losing 6-7kg and cycle period i teratur..doctor gave me clomid.
    p/s clomid is only taken on the 2nd day of period until 6th day.
    my husband and i dh plan, kalo by end 2010, xlekat jugak,..baru nak buat lapo.

    Alhamdulillah , god's willing..now im 4months preggy :)

    -Nur

    ReplyDelete